Done Digital ja Done Management ovat nyt Done Helsinki.

Mitä on vaikuttaja­markkinointi vuonna 2025?

Vaikuttajamarkkinointi ei ole enää pelkkiä somekuvia ja tuote-esittelyjä. Vuonna 2025 se on keskeinen osa brändin tunnettuuden rakentamista, luottamuksen vahvistamista ja kohderyhmän aktivointia – oikein toteutettuna monen liiketoiminnan kasvun moottori.

Mutta mitä vaikuttajamarkkinointi vuonna 2025 oikeastaan, ja mihin suuntaan se on menossa?

Pienemmät vaikuttajat nousevat

Mainostajat ymmärtävät yhä paremmin, että vaikuttajamarkkinoinnissa ei ole kyse pelkästä tavoittavuudesta, vaan vaikuttavuudesta. Siksi pienempien (alle 10 000 seuraajaa) vaikuttajien suosio on kasvanut. Tällaisilla vaikuttajilla on usein sitoutuneempi ja tarkemmin rajattu yleisö sekä henkilökohtaisempi suhde seuraajiinsa.

B2B-vaikuttaja­markkinointi on tulossa jäädäkseen

Vaikuttajamarkkinointi ei ole enää vain kuluttajatuotteiden pelikenttä. Myös B2B-yritykset hyödyntävät kasvavassa määrin asiantuntijavaikuttajia markkinointikanavissaan, mukaanlukien LinkedInissä tai podcasteissa. Kohdennettu, luottamukseen perustuva näkyvyys voi olla ratkaisevaa, kun asiakas tekee isoja ostopäätöksiä.

Aidot sisällöt korvaavat kiillotetut tekoälymateriaalit

Tekoälyn aikakaudella yleisö tunnistaa nopeasti epäaidot tai liian silotellut sisällöt. Vuonna 2025 vaikuttajamarkkinoinnissa toimii parhaiten aito, rehellinen ja helposti lähestyttävä sisältö. Brändien ei enää kannata yrittää käsikirjoittaa joka sanaa, vaan antaa vaikuttajille tilaa puhua omalla äänellään – se kun on juuri se syy, miksi heitä seurataan.

Pitkäaikaiset yhteistyöt korvaavat yksittäiset kampanjat

Brändit haluavat rakentaa vaikuttajasuhteista kumppanuuksia. Vuonna 2025 menestyneimmät vaikuttajakampanjat perustuvat pitempiaikaiseen yhteistyöhön, jossa vaikuttaja oikeasti käyttää ja seisoo tuotteen tai palvelun takana. Tämä näkyy myös tuloksissa: yleisö huomaa aidon sitoutumisen ja reagoi siihen vahvemmin.

Mittaaminen ja tulosvastuu kasvavat

Vaikuttajamarkkinointi ei ole enää ”pehmeää markkinointia” – se on mitattavaa, tuloksiin perustuvaa tekemistä. Vuonna 2025 vaikuttajakampanjoita mitataan muun muassa konversioiden, verkkosivuvierailujen, liidien ja myynnin perusteella. Samalla teknologia mahdollistaa paremman seurannan ja ROI:n todentamisen.

Yhteenveto: Vaikuttaja­markkinointi on enemmän kuin mainos – se on luottamusta

Vuonna 2025 vaikuttajamarkkinointi on muuttunut taktisen kampanjoinnin välineestä strategiseksi kumppanuudeksi. Kyse on ennen kaikkea siitä, keneltä ihmiset haluavat kuulla ja kehen he luottavat. Brändit, jotka osaavat valita oikeat vaikuttajat, rakentaa aitoja suhteita ja tuottaa yleisöä kiinnostavaa sisältöä, ovat voittajia.

Vaikuttajamarkkinointi ei ole enää ”uutta markkinointia” – se on nykyaikaista, tehokasta ja vaikuttavaa markkinointia.

Ronja Tynnyrinen

Ronja on raikas tuulahdus suomalaisessa hevosurheilussa, jonka missiona on inspiroida ja innostaa mahdollisimman monia ihmisiä hevosharrastuksen pariin sekä edistää positiivista asennetta hevosten hyvinvointiin! 

Hevosmaailman ulkopuolelta Ronja tuottaa myös hauskaa, mukaansatempaavaa ja mielenkiintoista sisältöä – näiden parissa viihtyy, vaikkei kauraturvat olisikaan se itselle kaikkein rakkain aihepiiri, testaa vaikka! Vai eikö muka yhtään kiinnosta nähdä, miltä näyttää ratsastus haarniska päällä?

Paulina Åkerholm

Oletko törmännyt somessa juoksevaan naiseen, jolla tuntuu olevan poikkeuksetta kiire johonkin? Hän on tietenkin ihana Paulina! Paulina on kolmekymppinen sisällöntuottaja Pietarsaaresta, jonka sisältö on iloinen sekoitus suomenkieltä, ruotsia ja englantia, hauskoja reelsejä ja raatorehellistä arkea. Käy ottamassa IG ja TikTok seurantaan.

Maijapauliina

Maija on ihana punatukkainen pirskahdus somen kosmetiikkakentälle! Maijan TikTokista ja Instagramista löydät paitsi loistavia kosmetiikkasuosituksia ja tuotteiden käyttövideoita kuin hauskoja meikkihaasteitakin. Oletko käynyt jo tsekkaamassa kaikki?

Katjanen

Katjanen on monen mutkan jälkeen Meemitalosta Tampereen kautta Helsinkiin kurvannut somen ammattilainen. Tällä pienellä, pippurisella ja pirteällä typykällä on vankka fanijoukkonsa, joka on kulkenut matkassa jo vuosia – unohtamatta kaikkia uusia tyyppejä, jotka Katjasen elämäniloisen sisällön pariin löytää. Käy tutustumassa, mutta varoitus: hyvä mieli voi tarttua!

Isioiva

Isioiva on Varsinais-Suomen lahja kotimaiselle somekentälle. Tämä suorasukainen suurperheen isä, kuntosaliharrastaja ja vitsiniekka tuottaa aktiivisesti sisältöä oman arkensa ympäriltä – ja tämä arki onkin sellaista, että jotain saattaa päästä huimata vauhdin ja kommellusten määrä!

Rasmus Virtanen

Suomen hyväntuulisin sisällöntuottaja tuo auringon mukanaan! Rasmus ”Rapsu” Virtanen on alunperin pelipuolelta tunnetuksi tullut vaikuttaja, jonka löydät niin YouTubesta TikTokkiin ja Instagramiin kun erilaisista tapahtumista aina Gillan selostuskoppiin asti.

Sijoituskästi

Sijoituskästi on podcast niin sijoittajille, yrittäjille kun talousintoilijoillekin – Teemu Liila ja Kevin van Dessel taasen kaksi idearikasta visionääriä sen takana. Sijoituskästi on Liilan ja van Desselin mestaripiirros, joka on perustamisensa jälkeen kerännyt jo yli 100 000 tilaajaa kaikissa eri kanavissa ja tarjoaa paitsi viihdyttävää ja mielenkiintoista sisältöä seuraajillensa myös kirkkaan valokeilan maan kovimmille tekijöille – keitä he sitten ovatkaan!

Isitreenaa

Mitä se isi treenaa? No vaikka ja mitä! Isitreenaa-tilin takaa löydät hyväsydämistä ja positiivista Espoolaista melkein kahden metrin verran. Tältä kaverilta tuntuu kaikki onnistuvan – hän paitsi hoitaa perheen ruokaostokset, myös meidän muiden lapset päiväkodissa ja selättää sinut dartsissa. Isitreenaa-Jesse on nappivalinta kaikkeen silloin, jos lämmin läikähdys sydämessä miellyttää.

Aino Rouhiainen

Jos Aino ei kuulosta vielä tutulta, niin käyppä katsomassa jokin hänen reelseistään – vannon, että olet joskus ainakin kuullut jostain hänen herkullisesta reseptistään! Big Mac- pasta ja lukuiset muut reseptit valtaavat keittiöitä, kun tämä todellinen duracellpupu vinkkaa miten tästä monen perheen pakollisesta pahasta, eli ruoanlaitosta, saa paitsi helppoa, myös terveellistä ja maistuvaa.

Siniverkkarimies

Siniverkkarimies, eli Tero Heikkilä, on nelikymppinen Järvenpään oma sankari, joka on ottanut YouTuben haltuunsa aidolla ja hyväntuulisella perhesisällöllä – unohtamatta tietenkään muita somekanavia! Siniverkkarimiehen voi myös nähdä juontamassa tai vetämässä huippusuosittua Money Bowling -peliä. Joko olet saanut yhteiskuvan?

Oona Tolppanen

Oona on kaikkea: urheilija, valmentaja, vaikuttaja, äiti, puoliso ja supernainen Espoosta. Oona pelaa menestyksekkäästi rugbya, houstaa Discoverylla urheilulähetyksiä ja saatatpa muistaa hänet jopa Gladiaattorien Safiirina! Oona jakaa somessa maanläheistä sisältöä liikunnasta, äitiydestä ja perhe-elämästä ja tekee yhteistyöprojekteja aina sydämellä ja harkiten.

Sere Siltala

Sere on pääkaupunkiseudun multitalentti, joka on ehtinyt ottamaan haltuunsa jo niin radioaallot kun somekentänkin. Somen lisäksi Sereltä hoituu ilolla, huumorilla ja ammattitaidolla myös erilaiset juonto- ja puhekeikat. Tässä on mies paikallaan, kun kaipaat heittäytymistä, iloa ja roppakaupalla hyviä ideoita!

Anne Kukkohovi

Anne on kokenut juontaja, luennoitsija ja vaikuttaja, joka on tuttu kasvo monille suomalaisille jo vuosien ajalta. Anne on osallistunut ehkä sinunkin lempisarjaasi, juontanut sinullekin tuttua tapahtumaa – unohtamatta rohkeaa puhetta omien unelmien tavoittelusta.